Zimowe utrzymanie dróg 2025/2026: kluczowe informacje, które musisz znać!
W nadchodzącym sezonie zimowym 2025/2026, utrzymanie dróg w regionie będzie prowadzone zgodnie z wytycznymi zawartymi w zarządzeniu Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej. Na terenie gminy Cedry Wielkie wyróżnia się cztery kategorie dróg publicznych, które wymagają różnego podejścia do zimowego utrzymania.
Krajowa arteria S7
Droga S7, licząca 12,1 km, znajduje się pod zarządem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Gdańsku. Zimowe utrzymanie tej trasy realizowane jest według I standardu, co oznacza, że jezdnia powinna być odśnieżona na całej szerokości, włącznie z utwardzonymi poboczami. Po ustaniu opadów śniegu, luźny śnieg może zalegać do 4 godzin, a błoto pośniegowe do 6 godzin, co wpływa na szybkość reakcji służb drogowych.
Drogi wojewódzkie w regionie
Zarządzane przez Zarząd Dróg Wojewódzkich w Gdańsku, obejmują m.in. trasę DW 227 Trutnowy – Cedry Małe o długości 9,906 km. Dla tej kategorii dróg stosuje się IV standard zimowego utrzymania, co oznacza, że odśnieżanie odbywa się na całej szerokości jezdni, a posypanie solą lub piaskiem dotyczy kluczowych odcinków. Przerwy w komunikacji są możliwe do 8 godzin, co wymaga efektywnego planowania działań odśnieżających.
Zróżnicowane drogi powiatowe
Drogi powiatowe, administrowane przez Starostwo Powiatowe, obejmują różne obwody o zróżnicowanej długości. Zimowe utrzymanie tych dróg odbywa się według V standardu, co zakłada odśnieżenie co najmniej jednego pasa ruchu w miejscach zasp. Śnieg może zalegać przez 16 godzin, a przerwy w komunikacji mogą trwać nawet do 24 godzin, co stawia przed służbami drogowych duże wyzwania logistyczne.
Sieć dróg gminnych
Na terenie gminy Cedry Wielkie znajduje się 427 km dróg gminnych o różnorodnych nawierzchniach. Utrzymanie zimowe realizowane jest zgodnie z VI standardem, który zezwala na zaśnieżenie jezdni, a odśnieżanie odbywa się interwencyjnie w zależności od potrzeb. Przerwy w ruchu mogą trwać do 24 godzin, co wymaga od mieszkańców dostosowania się do warunków zimowych.
Całą operacją zimowego utrzymania dróg kieruje Tadeusz Kollek, a jej realizację powierzono takim firmom jak „PPHU BE-KA”, „PPHU ARMADA” oraz „POMERANIA”. Głównym celem tych działań jest minimalizowanie skutków zimy na infrastrukturze drogowej, co nie zawsze oznacza całkowite usunięcie problemów związanych z zimowymi warunkami.
Źródło: facebook.com/GminaCedryWielkie
