Pruszcz Gdański wprowadza zakaz tranzytu ciężarówek – nowa era dla mieszkańców!

28 marca 2025 roku w Pruszczu Gdańskim odbyło się ważne spotkanie, które może zrewolucjonizować życie mieszkańców. Władze miasta, we współpracy z różnymi instytucjami, pracują nad wprowadzeniem zakazu przejazdu ciężarówek przez centrum. Zakaz ten ma wejść w życie przed Wielkanocą, co ma na celu poprawę jakości życia mieszkańców.
Uczestnicy i cele spotkania
W spotkaniu wzięli udział przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, z dyrektorem Karolem Markowskim na czele, a także lokalni samorządowcy, w tym Burmistrz Janusz Wróbel. Obecni byli również Wójt Gminy Pruszcz Gdański Weronika Chmielowiec, poseł Magdalena Sroka oraz funkcjonariusze policji i straży miejskiej. Celem rozmów było wypracowanie rozwiązania, które ograniczy ruch ciężarowy w mieście.
Szczegóły planowanego zakazu
Zakaz będzie dotyczył głównie ulicy Grunwaldzkiej, która stanowi fragment drogi krajowej nr 91. Ograniczenia będą obejmować pojazdy o masie całkowitej przekraczającej 20 ton. Władze miejskie chcą w ten sposób zmniejszyć natężenie ciężkiego ruchu i poprawić bezpieczeństwo oraz komfort życia mieszkańców.
Nowoczesne rozwiązania technologiczne
Aby wdrożenie zakazu było jak najmniej uciążliwe, wprowadzony zostanie system elektronicznych identyfikatorów. Pozwoli on na legalny przejazd tym pojazdom, które muszą korzystać z ul. Grunwaldzkiej z uzasadnionych powodów, takich jak dojazd do konkretnej lokalizacji. System będzie wykorzystywał technologię kodów QR i numery rejestracyjne do szybkiej weryfikacji i kontroli.
Innowacyjne podejście do kontroli
Autorką tego systemu jest Janina Wilkos-Gad, kierująca Referatem Współpracy i Promocji Urzędu Miasta. Podkreśla ona, że zastosowane rozwiązania umożliwią skuteczną i efektywną egzekucję nowych przepisów. System obejmie również inne ulice miasta z ograniczeniami tonażu, co uprości procedury i zminimalizuje formalności dla mieszkańców i przedsiębiorców.
Przewidywane skutki i korzyści
Zgodnie z analizami Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, ciężki ruch zostanie przekierowany głównie na drogi ekspresowe S6 i S7, co minimalnie wpłynie na natężenie ruchu w rejonie Gdańska Południe. Przewiduje się wzrost udziału ciężarówek jedynie o 1,3%.
Długoterminowe efekty dla miasta
Decyzja o wprowadzeniu zakazu jest wynikiem wielomiesięcznych konsultacji i wspólnych działań różnych podmiotów. Burmistrz Janusz Wróbel podkreśla, że to krok w stronę zrównoważonego rozwoju miasta, który godzi potrzeby mieszkańców, lokalnych firm oraz użytkowników dróg. Zmiany są nieuniknione, ale dzięki współpracy i nowoczesnym technologiom udało się wypracować kompromisowe rozwiązanie.