Ministerstwo Infrastruktury planuje zwiększyć przepustowość do Trójmiasta o 20% dzięki nowemu torowi kolejowemu

Ministerstwo Infrastruktury planuje zwiększyć przepustowość do Trójmiasta o 20% dzięki nowemu torowi kolejowemu

Rozbudowa infrastruktury kolejowej w Polsce zyskuje na znaczeniu, a jednym z kluczowych projektów jest rozbudowa odcinka Pszczółki – Pruszcz Gdański. Przygotowywany przez Ministerstwo Infrastruktury plan zakłada dodanie czwartego toru, co pozwoli na zwiększenie przepustowości o około 20%. Jest to strategiczna inwestycja, która ma usprawnić transport do portów w Gdańsku i Gdyni, obsługujących najcięższe i najdłuższe składy.

Kluczowe parametry nowego toru

Planowane parametry techniczne dla nowego toru obejmują maksymalną prędkość 200 km/h oraz nacisk na oś do 221 kN. Długość dopuszczalnych składów ma wynosić aż 780 metrów. Te zmiany mają na celu zwiększenie efektywności przewozów towarowych i pasażerskich na tym newralgicznym odcinku, który obecnie stanowi wąskie gardło w dostępie do trójmiejskich portów.

Rozbudowa stacji i infrastruktury towarzyszącej

Oprócz budowy nowego toru, projekt obejmie także modernizację stacji Pszczółki oraz południowej głowicy stacji Pruszcz Gdański. W planach jest również utworzenie publicznej ładowni w Pszczółkach, co ma znacząco poprawić logistykę i obsługę towarową w regionie.

Finansowanie i harmonogram realizacji

Inwestycja jest częścią Krajowego Programu Kolejowego i ma być finansowana z budżetu państwa, z szacowanym kosztem netto wynoszącym około 180 milionów złotych. Przetargi na realizację projektu planowane są na pierwszy kwartał przyszłego roku, a sama budowa ma się zakończyć w latach 2028-2030. Projekt będzie realizowany w trybie „projektuj i buduj”.

Znaczenie dla transportu w regionie

Nowy tor nie tylko zwiększy przepustowość, ale także poprawi jakość usług przewozowych w regionie. Jest to jeden z wielu projektów mających na celu poprawę dostępu do portów w Gdyni i Gdańsku. Równocześnie trwają prace nad modernizacją linii 201, co również ma kluczowe znaczenie dla efektywności transportu kolejowego w północnej Polsce.